Bedrijventerrein De Weeren vecht tégen criminaliteit en parkeeroverlast, en vóór groen: ’Ondermijning is hier echt een probleem’
Artikel Haarlems Dagblad – Wim Wegman – 21-05-2025

Ton Goossens en Henriët van den Berg op bedrijventerrein De Weeren. © Foto United Photos/Toussaint Kluiters

Zwanenburg – Nog voor het begin van de reportage stuit ik op een van de grote problemen op bedrijventerrein De Weeren in Zwanenburg. Waar laat ik mijn auto? Alles staat vol. „Gooi hem maar even op de stoep. Dat doet iedereen hier”, zegt projectmanager Henriët van den Berg. „Er zijn veel te weinig parkeerplaatsen en de plekken die er zijn, staan vol met auto’s die er helemaal niet horen.”
________________________________________
Van den Berg en ondernemer Ton Goossens winden er tijdens de rondgang op De Weeren geen doekjes om: het bedrijventerrein staat er niet best voor. „Menig politieachtervolging eindigt hier. Er is recent nog een schietpartij geweest, er zijn geregeld inbraken en ondermijning is een groot probleem. Verbetering van de veiligheid staat dan ook met stip op nummer één bij ons”, zegt Goossens. „Maar er speelt hier nog veel meer.”

Hij hoopt met een groep mede-ondernemers en Henriët van den Berg het tij op het bedrijventerrein snel te keren. Ze hebben vorig jaar een BIZ opgericht, een Bedrijven Investerings Zone, die samenwerking tussen de ondernemers en de gemeente in steviger banen leidt en hen toegang geeft tot verschillende subsidies. Met die samenwerking en met dat geld willen ze De Weeren veiliger maken en zo opknappen dat ondernemers die nu wegblijven, zich er alsnog gaan vestigen.

Spoorzicht
„We hebben het eerst geprobeerd met een vereniging parkmanagement”, zegt Goossens, „maar dat kregen we niet goed van de grond. Met de BIZ lijkt het nu wel te lukken.” De gepensioneerde ondernemer – zelf lang actief op De Weeren – is voorzitter van de BIZ. Henriët van den Berg is de projectmanager. Ze heeft de afgelopen jaren ervaring opgedaan op andere bedrijventerreinen in Haarlemmermeer, waaronder Spoorzicht in Nieuw-Vennep.

De auto overheerst op het bedrijventerrein. © Foto United Photos/Toussaint Kluiters

„Daar waren vergelijkbare problemen als hier in Zwanenburg”, zegt ze. „Verpaupering, parkeerproblemen, veel te weinig groen… Dat hebben we stap voor stap aangepakt. Ik vind dat Spoorzicht er nu heel goed bij ligt.” „Jullie zijn ook al vijftien jaar bezig daar”, vult Goossens aan. „ Maar het zou me een lief ding waard zijn als we hier hetzelfde niveau halen. Maar we hebben nog een lange weg te gaan, ben ik bang.”

Auto’s
Van den Berg – die trouwens ook gemeenteraadslid is voor de VVD in Haarlemmermeer – en Goossens benadrukken keer op keer dat ze heel blij zijn met de steun van de gemeente. Ze willen er ook zeker geen klaagverhaal van maken richting Haarlemmermeer. Maar eenmaal onderweg blijkt dat ze toch wel wat te mopperen hebben op de gemeente.

Goossens: „Er zijn hier 35 autobedrijven. Die moeten officieel allemaal hun auto’s parkeren op hun eigen terrein. Maar ja, als hun terrein vol staat, en bij sommigen is dat al heel snel, zetten ze die langs de weg. Het gevolg is dat hier geen openbare parkeerplek meer is te vinden.” Van den Berg: „Volgens het bestemmingsplan is er een uitsterfbeleid voor autobedrijven. Zodra er één de deuren sluit, mag er geen nieuwe voor in de plaats komen. Dat is in 2018 bepaald. Sindsdien zijn er negen of tien bij gekomen.” Goossens: „Zo schiet het niet op, natuurlijk.”

Plakkaten
Bij een bedrijfsverzamelgbouw aan de Weerenweg wijzen ze op nog een ander punt. Goossens: „Officieel zijn er bij dit pand 72 parkeerplekken. Dat zou voldoende moeten zijn. Maar de gemeente is ermee akkoord dat die parkeerplekken allemaal inpandig zijn, voor de roldeuren. Dat is natuurlijk een heel inefficiënt gebruik. Geen ondernemer die zijn deur opengooit en zegt: ’Kom maar bij mij parkeren’. Van den Berg: „Er had ook wel wat meer groen bij gemogen. Het is nu helemaal kaal. Ik snap niet dat de gemeente daarmee akkoord is gegaan.”
En dan nog één mopperpunt: de handhaving op het terrein. Goossens en Van den Berg staan stil bij een auto zonder motorkap en met verschillende plakkaten op de voorruit. „Dit is een achtergelaten sloopauto, die de gemeente gewoon moet laten wegtakelen. Ze hebben een laatste waarschuwing gegeven, dat de eigenaar hem binnen drie dagen moet weghalen, maar vervolgens laten ze het er weer bij zitten. Dit ziet er toch niet uit? En het loopt al bijna een jaar.”

Camera’s
Nu die wrevel is geuit, kunnen Van den Berg en Goossens zich op de lichtpunten richten. „De veiligheid op het park staat bovenaan”, zegt Van den Berg. „Vandaar dat we blij zijn met de komst van een aantal camera’s. Ik denk dat dat al heel veel scheelt.” En Goossens: „Ondermijning is hier echt een probleem. En het hoeven niet altijd de ondernemers zelf te zijn die met foute zaakjes bezig zijn. Het kan ook best zijn dat onder de werknemers één of meer rotte appels zitten. Een betere monitoring is in elk geval een begin van een oplossing.”

Een nieuw bedrijfsverzamelgebouw in aanbouw, zonder groen. © Foto United Photos/Toussaint Kluiters

Een tweede punt is de verkeersveiligheid op het bedrijventerrein. Goossens: „Omdat er veel te weinig parkeerplekken zijn, en veel te veel auto’s in het gebied, parkeren mensen op de gekste plekken. In sommige straten kun je niet op het trottoir lopen.” Van den Berg: „Maar het blijkt dat veel parkeervakken niet zijn berekend op grootte van de moderne busjes. Met als het gevolg dat die de stoep half blokkeren.” Goossens: „Hoewel veel chauffeurs ook te beroerd zjn om een stukje extra te lopen. Als die goede plekken er wel zijn, zetten ze hem toch half op de stoep omdat ze geen zin hebben om een stuk te lopen. We zullen er aan moeten wennen dat we soms honderd of tweehonderd meter verder moeten parkeren.”
Het liefst zouden ze in enkele straten ook eenrichtingsverkeer invoeren en enkele routes omleiden. Op de Venenweg lopen ze toevallig tegen een vrachtwagen aan, die met knipperende lichten midden op de weg stil staat. Goossens: „Hier zou een andere vrachtwagen langs moeten kunnen rijden, want het is een doorgaande weg. Zie je het voor je?”

Taxi’s
Een eindje verder op de Venenweg wijst hij op het ene blauwe kenteken na het andere. „Amsterdamse taxibedrijven stallen de auto’s die ze buiten het hoogseizoen even niet nodig hebben hier, in De Weeren. Want ja, parkeren is hier gratis en dan staan ze in Amsterdam niet in de weg”, zegt Goossens. „En zo zijn er weer vijftien parkeerplekken verdwenen.”
Ondanks het tekort aan parkeerplekken, zou Goossens in enkele straten het liefst een parkeerverbod zien. „Daar staan nu toch alleen maar wagens van autobedrijven. Die moeten ze op hun eigen terrein stallen, zodat we de weg kunnen vrijmaken voor een betere doorstroming van het verkeer.”

Laadpalen
Hij en Henriët van den Berg zijn blij met het ’goede voorbeeld’ van het nieuwe distributiecentrum, dat DHL aan de Weerenweg bouwt. „Sowieso een aanwinst voor het bedrijventerrein”, zegt Goossens. „Maar er komt ook een groot parkeerterrein bij met elektrische laadpalen waar niet alleen de eigen wagens kunnen laden, maar waar hopelijk ook publieke laadpalen komen.”

Een ander belangrijk punt op het wensenlijstje van de BIZ is een betere uitstraling van De Weeren. Dat betekent volgens Van den Berg een grotere diversiteit aan bedrijven en meer en beter groen. „Het is nu een vicieuze cirkel. Bedrijven blijven weg omdat ze afknappen op de uitstraling, maar die gaat er niet op vooruit door de bedrijven die dan wél komen.”

Berenklauw
Om dat te doorbreken, wil Van den Berg het groen op het bedrijventerrein grondig aanpakken. Tijdens een rondje op het terrein wijst ze naar perken en bermen die zijn overwoekerd door brandnetels en bramen. „Dat daar is berenklauw. Dat is nog giftig ook. Het brandt op je huis. Dat moet zo snel mogelijk weg.”

Het liefst zou ze het groenbudget voor het terrein in handen leggen van de BIZ. „De gemeente heeft daar wel oren naar. Nu nog de provincie en Rijnland. Dan kunnen we zelf bepalen wat er gebeurt. We huren een hoveniersbedrijf in en zorgen dat het er weer piekfijn uit ziet. En als de gemeente bomen over heeft of bomen moet herplanten, en dat gebeurt geregeld, laat ze die dan hier naartoe brengen. Beter groen is de eerste stap, maar wel een belangrijke. Het ziet er daarna al meteen zo veel beter uit.”

Wat is een BIZ?
Ondernemers kunnen een Bedrijven Investerings Zone voor een gebied oprichten als een bepaald percentage van hen daar na een democratische stemming mee akkoord gaat. Vervolgens betalen alle ondernemers in het gebied er aan mee. De gemeente int hun bijdrage, als een soort kassier, via de ozb.